KEGIGIHAN NABI MUHAMMAD SAW QUDWAH UNTUK PENDAKWAH


Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan ketika dunia perlukan kepada pembimbing untuk keselamatan dunia dan akhirat. Kehidupan pada waktu itu tidak ada erti kepada manusia untuk menghirup nikmat dunia. Undang-undang yang ada ialah undang-undang rimba, yang kuat bertambah kuat, yang lemah terus ditindas.

Serigala menjadi pengembala kambing, orang zalim menjadi hakim. Wanita tidak ada nilai dalam hidup. Kehadiran wanita di dunia kononnya membawa sial majal sebab itu perlu dibunuh sejak kecil lagi. Wanita hanya untuk diguna sebagai memuaskan nafsu binatang mereka dan dijadikan sebagai bahan pertaruhan dalam perjudian.

Kesesatan yang melanda setelah berlakunya kekosongan dalam diri manusia setelah Allah SWT mengangkat nabi Isa a.s. maka manusia telah kehilangan arah dan pedoman dalam jarak hampir 600 tahun. Mereka sudah lupa kepada agama tauhid yang diajar oleh Rasul-Rasul yang datang kepada setiap kaum. Sebaliknya mereka telah melakukan amalan syirik yang meletakkan manusia ditempat yang tidak ada harga diri.

Nabi Muhammad SAW sebagai nabi terakhir yang diutuskan oleh Allah SWT yang membawa rahmat kepada seluruh alam . Seperti Firman Allah dalam surah al-Anbia’ 21:107 “Dan kami tidak utuskan engkau wahai Muhammad s.a.w. melainkan untuk membawa rahmat sekalian alam”.

Nabi yang datang misinya untuk menyelamatkan manusia supaya kembali kepada fitrah insan dan mengangkat martabat manusia. Baginda menyedari bahawa bukan merupakan satu perkara yang mudah bagi mengubah struktur kefahaman dalam diri manusia untuk kembali kepada perintah Allah SWT. Agak mudah untuk membina sebuah rumah berbanding dengan hendak membina seorang insan supaya kembali kepada agama tauhid.

Memandangkan baginda adalah insan yang agung telah dianugerahkan kepada baginda keistimewaan yang tidak ada pada makhluk lain. Baginda telah melakukan usaha dakwah berkali-kali kepada kaumnya tanpa jemu-jemu.

Apabila baginda pertama kali menerima wahyu di Gua Hira’ balik bertemu dengan isterinya Khadijah dengan perasaan takut. Untungnya baginda memperolehi seorang isteri yang menjadi pendorong kepada kejayaan baginda. Dengan ucapan yang penuh yakin kepada baginda ” Demi Allah tuhan tidak akan mengecewakan engkau selamanya”

Khadijah membawa baginda berjumpa sepupunya Waraqah bin Naufal seorang tua yang dihormati , luas penyelidikan dan luas pengetahuan. Kata Waraqah ” ini ialah tanda-tanda yang diturunkan kepada nabi-nabi , alangkah baiknya kalau aku ada bersama-sama engkau semasa engkau dihalau oleh kaum kamu kelak”.

Muhammad pun bertanya “Apakah mereka yang akan menghalau aku” Waraqah menjawab Tidak ada seorang pun yang datang sebelum mu membawa seperti yang engkau bawakan ini yang tidak dimusuhi, hendaknya dapatlah aku hidup terus supaya dapat menolong mu” tidak berapa lama Waraqah meninggal dunia,

Dengan itu bermulalah tugas nabi Muhaamd saw sebagai seorang Rasul, suatu tugas yang membataskan zaman jahiliah dan membuka zaman baru bagi bangsa Arab, iaitu zaman cahaya atau zaman Islam.

Apabila turunya surah al-Muddassir 1-7 bermulalah dakwah nabi Muhammad SAW.

Bermaksud

“Wahai orang yang berselimut, Bangunlah lalu berilah peringatan, dan agungkanlah Tuhanmu, dan bersihkanlah pakaianmu, dan tinggalkanlah segala perbuatan yang keji, dan janganlah engkau (Muhammad) memberi dengan maksud memperoleh (balasan) yang lebih banyak, dan kerana Tuhanmu, bersabarlah” 56:1-7.

Baginda mengajak mereka yang rapat dengan baginda seperti kaum keluarga dan sahabat yang paling akrab. Mereka diseru dengan perkara pokok agama Islam tentang adanya tuhan dan meninggalkan pemujaan kepada berhala.

Pada peringkat awal yang menerima seruan isterinya Khadijah binti Khuwailid, Zaid bin Harithah, Abu Bakar al-Siddiq.

Dengan perantaraan Abu Bakar banyak yang memeluk Islam mereka terkenal sebagai al-Sabiqun al-Awwalun (orang yang terdahulu masuk Islam). Mereka ialah Osman Affan, Zubair Ibn Awwam, Saad Abi Waqas, Abdul Rahman Bin Auf, Talhah Ubaidillah, Abu Ubaidah Ibn Jarrah, al-Arqam bin Abil Arqam.

Rumah al-Arqam adalah pusat tarbiah yang awal untuk mendidik di kalangan mereka yang awal-awal memeluk Islam. Pada peringkat awal penyertaan dalam agama Islam adalah dari kalangan golongan mustadafin (orang yang tertindas). Pada peringkat ini seruan secara rahsia berjalan selama 3 tahun.

Apabila turunnya ayat Surah Syua’ara’: 214

“Berilah ingat kepada keluarga mu yang terdekat”

Baginda menyampaikan seruan kepada keluarga yang terdekat. Baginda menyeru Sesungguhnya aku belum mengetahui ada seorang pemuda membawa sesuatu untuk kaumnya yang lebih utama daripada apa yang aku bawa untuk kamu. Aku membawa segala kebaikan dunia dan akhirat untuk kamu”

Sebahagian mereka membenarkan dan sebahagian lagi mendustakan, antaranya Abu Lahab bapa saudaranya yang menyatakan bahawa celaka engkau Muhammad apakah ini tujuan engkau mengumpul kami. Berghubung dengan ini Allah menurunkan surah al-Lahab 111:1-5 “Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan benar-benar binasa dia!. Tidaklah berguna baginya hartanya dan apa yang diusahakan. Kelak dia akan masuk ke dalam neraka api yang bergejolak. Dan isterinya, pembawa kayu bakar (penyebar fitnah). Dilihirnya ada tali dari sabut yang dipintal.”

Apabila turunnya ayat surah al-Hijr, 15: 94

“Jalankanlah apa yang telah disuruhkan kepadamu dengan tegas dan berpalinglah dari orang musyrik”

Sesudah turun ayat ini, mulailah Rasulullah s.a.w. menyeru segenap lapisan manusia kepada agama Islam dengan terang-terangan, baik golongan bangsawan mahupun lapisan hamba sahaya, begitu juga kaum kerabat baginda atau orang yang jauh. Mulanya baginda seru penduduk Makkah kemudian penduduk negeri lain. Di samping itu juga baginda menyeru orang dari bermacam-macam negeri yang datang ke Makkah untuk menunaikan haji (amalan haji yang songsang).

Pengajarannya

1 Semua ahli Pas terutamanya pemimpin mestilah mengambil semangat apa yang dilakukan oelh baginda Rasulullah saw dalam menyampaikan seruan dakwah.

2. Sebelum kita mengajak orang lain kepada perjuangan Pas maka kita perlu mengajak orang yang terdekat dahulu untuk bersama dengan perjuangan Pas. Sebagai mana baginda mangajak kaum kerabat terdekat sebelum kita mengajak orang yang lebih jauh. Kita tidak mahu ditempelak oleh orang kerana hanya pandai seru orang untuk berjuang dengan Pas, tiba-tiba kita membiarkan ahli keluarga kita senang lenang diulit dengan dunia, akhirnya mendatangkan fitnah kepada perjuangan.

3. Semangat gigih yang ditunjuk oleh baginda yang tidak pernah jemu-jemu menyebarkan Islam wajib dicontohi.

4. Di dalam suasana Islam yang sudah rosak di bawah Umno/BN maka usaha menyelamatkan ummat perlu dipertingkatkan tanpa ada noktah. Kita boleh lihat sistem nilai, keruntuhan rumah tangga, perundangan, politik, pengkhianatan amanah, serangan budaya liar, pakaian yang sekarat Islam sekarat tidak Islam. Semua ini memerlukan Islam sebagai penyelamat.

5. Jangan kita ukur umur kita tetapi ukurlah umur dakwah kita. Berapa banyak risalah, masa, wang ringgit, tenaga, masa yang kita gunakan untuk perjuangan Islam. Kita bimbang masyarkat tidak mahu menerima perjuangan kita bukan kerana mereka marah kepada perjuangan kita tetapi kerana kejahilan mereka mengenai perjuangan Pas lantaran daripada kemalasan diri kita untuk memberikan saham kepada perjuangan. Wallahua’lam.

About these ads

6 comments on “KEGIGIHAN NABI MUHAMMAD SAW QUDWAH UNTUK PENDAKWAH

  1. Ass’salammualaikum Saudara Idris

    Saya ingin bertanya satu persoalan iaitu sekiranya saya ingin mendalami ilmu Allah adakah perlu saya masuk menjadi ahli Pas atau tidak sebab dalam bacaan saya di atas, seruan saudara hanya dibuat ke atas penyokong Pas sahaja dan UMNO/BN ini adalah golongan yang tidak memperjuangkan cahaya keislaman?

    mohon beri pandangan yang ikhlas

    tungaklangit

    Jawapan-Mendalami Islam saudara boleh dapat dimana-mana termasuk di Internet tapi untuk memahami perjuangan dan syariat Islam keseluruhannya kami mengajak saudara bersama Pas. Mendalami Islam bukan sekadar untuk pengetahuan, tetapi kita perlukan medium untuk memahami dan mempraktikkannya.

  2. Salam ! Ustaz, maaf ana nak komen sikit. Pertama Ustaz menggambarkan seerah tersebut cantik dah ana rasa tetapi yang canggungnya bila Ustaz terus masuk kepada pengajarannya supaya semua ahli Pas mengambil semangatnya dalam konteks gerakkerja Pas sekarang ini, ana fikir cukup tak kena macam pakar motivasi sukan(sekarang berasaskan pencapaian materialistik) suruh ahli sukan ambil semangat para sahabat ra dulu cukup tak kena.Kalau gerakkerja politik sekarang pun masih dalam dunia demokrasi berparlimen mana ada keserasian semangat dan budaya kerja masing-masing dengan contoh seerah yang Ustaz gambarkan tersebut. Nabi dan para sahabat bertindak meruntuhkan jahiliyyah dan membina Islam di atas keruntuhan jahiliyyah ( walau apapun namanya) Nabi tidak menguasai Madinah, Mekah dan lain-lain selepas itu dengan sistem-sistem jahiliyyah semasa(waktu itu).

  3. salam..pak dak. semangat Rasulullah dan para sahabat tu bukan tidak boleh diaplikasikan dengan semangat gerak kerja PAS yang ada, dan seerah pun masih boleh di kaitakan dengan sukan dan sebagainya yang mendatangkan faedah kepada masyarakat.

    memangla suasana PAS sekarang bergelumang dalam sistem demokrasi, namun dalam sistem demokrasi di Malaysia masih lagi ada ruang untuk PAS melaksanakan sistem Islam, dengan syarat kita (Islam) kena memerintah. Bagaimana untuk memerintah adalah dengan memasuki pilihanraya, barulah sistem dan suara Islam dapat disampaikan dan didengari di Parlimen dan bukan lagi kita berkokok ditepi jalan dan hanya diketawakan oleh para pemimpin yang tidak berfikir selari dengan Islam ini.

    semangat jihad para nabi dan rasul serta sahabat hendaklah diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan. Mungkin Pak Dak boleh cadangkan, kalau nak runtuhkan jahiliyyah, cara apa yang boleh mendekatkan Islam pada masyarakat? adakah cukup dengan ceramah, seminar dan bagi risalah je, tapi tak dapat nak mobilize masyarakat supaya bangkit untuk meruntuhkan jahiliyyah. kalau ada cara yang lebih baik sila nyatakan strategi, cara dengan praktikalnya. PAS sudah bergelumang dalam kaedah bukan demokrasi semasa berjuang dalam hizbul muslimin dahulu, namun kesannya tidak seberapa malahan diharamkan oleh penjajah british sebelum merdeka dahulu. adakah ini bukan menjadi pengajaran kepada kita?

    itu sebabnya kita kena amik semangat Islam yang ditunjukkan oleh seerah nabi dan rasul untuk diaplikasikan dalam perjuangan kaedah PAS ini. Walaupun ianya bukan kaedah yang sebenar Islam, tapi Islam tidak sesempit begitu. Ini kita kat Malaysia, kalau kita kat Amerika dan negara2 yang bukan Islam, macam mana kita nak perjuangkan Islam? Alhamdulillah, di Malaysia Allah bagi ruang dengan basirah para Ulama’ maka PAS ditubuhkan.

    kan dalam kaedah fiqh ada dinyatakan, “tidak terlaksana suatu kewajipan itu, sekira tanpanya maka kewajipan itu tidak akan tercapai”. maksudnya di sini, pemerintahan Islam itu wajib, maka sekiranya tanpa kaedah untuk mendapatkan pemerintahan itu, maka pemerintahan itu tidak dapat dicapai. sedangkan kaedah demokrasi juga diamalkan oleh para sahabat, terutamanya semasa kewafatan baginda Nabi SAW, pada ketika itu sahabat2 sibuk untuk membincangkan siapa yang akan menggantikan Nabi SAW. Dan dengan hasil mesyuarat para sahabat2, dan diundilah bahawa Khalifah Abu Bakar dilantik menjadi Khalifah Islam pertama.

    wallahua’lam. kalau salah tolong betulkan

  4. salam,

    ada setengah pendapat yang mengatakan bahawa democrasi berasal daripada sistem barat..secara pakej dan label memang telah di mulakan di Barat, namun konsep keadilan dalam Demokrasi telah lama di pakai oleh Islam. sebagai contoh peristiwa pemilihan saidina Abu Bakar amalan ini digunakan didalam majlis syura dikalangan para sahabat selepas kewafatan, iaitu berkenaan dengan pendapat Abdul b Masud yang pada masa itu merupakan ahli syura yang termuda.

    kedua. Allah menyuruh orang-orang yang beriman agar menegakkan keadilan seperti di dalam surah al-maidah, ayat 8.
    ” wahai orang-orang yang beriman hendaklan dikalangan kamu semua menegakkan keadilan keran Allah lagi menerangkan kebenaran.dan janganlah disebabkan kerana kebencian kamu kepada sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil, berlaku adil lah kamu, kerana ia paling hampir kepada Taqwa, bertaqwalah kamu, sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang kamu lakukan”

  5. saya cadangkan us idris terbitkan buku untuk tajuk ini, mungkin boleh mengcangkupi semua perkara. tajuk ini memang bertepatan dengan tarbiyyah ahli Pas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s